Viime hetken vinkit maratonviikolle!

Tervetuloa maratonviikolle juoksijat! Joko jännittää? Hyvä! Niin meitäkin, mutta positiivisella tavalla. Vatsassa alkaa lennellä perhosia ja kulissien takana viime hetken järjestelyt käyvät kuumina, sillä lauantaina on luvassa kolme upeaa juoksutapahtumaa. Huikean juoksupäivän aloittaa lasten oma Chiquita Minimarathon, jossa ensimmäiset minimaratoonarit pinkaisevat matkaan Eläintarhan kentältä klo 10 aamulla. Klo 15 on Helsinki City Marathonin lähtö ja H-hetki teille kaikille maratoonareille. Klo 15.45 starttaavat maratoonarien perään Helsinki Street Runin juoksijat! 

Tässä hieman vinkkejä maratonviikolle, jotta valmistautumisesi kohti lauantain koitosta sujuisi mahdollisimman mukavasti. 

Älä kokeile mitään uutta: Kisaviikolla kannattaa pysyttäytyä omissa toimivissa ja tutuissa rutiineissa, ruuissa, juomissa ja varusteissa! Nyt ei ole aika kokeilla uutta.
 
Anna jalkojen levätä mahdollisimman paljon, keskity kehonhuoltoon ja tee mielikuvaharjoittelua. Tutustu reittikarttaan. Ihanteellista on päästä maratonin lähtöviivalle levänneillä ja virkeillä jaloilla. Lyhyt 20-30minuutin verryttelylenkki perjantaina ennen lauantain maratonia voi tehdä hyvää. Tule mukaan Shake Out Runille perjantaina klo 18! https://www.facebook.com/events/1923438724589764/?fref=ts

Älä tankkaa liian suuria annoksia. Ennen maratonia on tärkeätä huolehtia, että kropan hiilihydraattivarastot ovat täynnä. Tämä onnistuu usein muuttamalla ruokavaliota hieman hiilihydraattipitoisemmaksi joitakin päiviä ennen maratonia ja syömällä niiden aikana useita hiilihydraattipitoisia ruoka-annoksia. Hiilihydraatinlähteinä voivat toimia esimerkiksi leipä, pasta, riisi, hedelmät, smoothiet ja puuro. Ruokien suhteen noudata itsellesi sopivia ruoka-aineita. Muista myös juoda riittävästi, jotta nestetasapaino pysyy yllä. Nestetasapainon ylläpitoon tulee kesäaikaan kiinnittää erityishuomioita lämpötilan ollessa korkeampi. 
 
Suunnittele kisapäivän juoksuasusi hyvissä ajoin ja laita varusteet valmiiksi jo edellisenä iltana. Älä unohda juoksunumeroasi, se on tärkein varuste jota kisassa päälläsi kannat! Juoksuun pukeutuminen riippuu paljon säästä. Nyrkkisääntö on yleensä se, että pukeudu kuin, olisi noin 10 astetta lämpimämpää kuin oikeasti on. Etenkin kesällä juostessa tulee lämmin! Jos on viileä  tai sateinen sää (Suomen kesästä ei koskaan voi tietää), voit varustautua lähtöalueelle "tyylikkääseen" jätesäkki-asuun tai laittaa kertakäyttöisen sadetakin, joka lämmittää hieman. Muista ottaa mukaan myös energiageelit, jos aiot niitä käyttää! Jos haluat omat juomat maratonreitin varteen, tuo ne lauantaina kisatoimistoon kuljetuslaatikoihin klo 13 mennessä. Merkitse juomasi tunnistettavasti ja kirjoita niihin myös nimesi, juoksunumerosi ja huoltopisteen kilometriluku, jolle juomat viedään organisaation toimesta.

Koita saada riittävästi unta maratonia edeltävänä yönä. Jännitys tiivistyy eikä nukkuminen ehkä ole ensimmäisenä mielessä, kun kroppa saattaa käydä kierroksilla. Pyri kuitenkin saamaan riittävästi unta edellisenä yönä, sillä tarvitset kaiken energian kisapäivään!
 
Tsemppiä matkaan! Sinä pystyt siihen ja voit olla maaliviivalla ylpeä itsestäsi!