Oikeanlainen ravinto saa askeleen lentämään!

Elokuun juoksutapahtumien kynnyksellä moni pohtii, mitä pitäisi syödä ennen lenkkiä tai sen jälkeen. Pelkkä pasta ei riitä ja kaikkien vatsalle se ei edes sovi. Pitäisikö pitkälle lenkille tankata ja kenelle palautusjuomat on oikein tarkoitettu?

Suomen Urheiluliiton virallinen HCR- ja HCM-juoksuvalmentaja Jouni Leppäsaajo sanoo, että kehittyäkseen juoksijan täytyy harjoitella nousujohteisesti, nukkua riittävästi ja syödä hyvin.

- Kolme-neljä kertaa viikossa liikkuva kuntoilija pärjää hyvin tavallisella, terveellisellä ja monipuolisella kotiruoalla. Ruokailun rytmitystä kannattaa miettiä siten, että lenkille lähtiessä vatsa ei ole täynnä. Energiaa pitää olla kuitenkin riittävästi, sillä nälkäisenä ei jaksa juosta. Heti lenkin jälkeen on myös tärkeää syödä, jotta elimistön energiavarastot täyttyvät ja palautuminen lähtee käyntiin.

Kevyt aamulenkki sujuu hyvin tyhjälläkin vatsalla, mutta iltalenkkiin kannattaa valmistautua syömällä kunnollinen lounas ja iltapäivällä kevyt välipala. Päivällinen on hyvä syödä vasta iltalenkin jälkeen.

Leppäsaajon mukaan kuntojuoksijan ravintoympyrä muodostuu kasviksista, juureksista, marjoista, hedelmistä, maitotuotteista, munista, täysjyväviljasta sekä hyvistä proteiininlähteistä. Myös nestetasapainosta ja riittävästi kivennäisaineiden, kuten kaliumin ja magnesiumin saannista tulee huolehtia etenkin kesäkuumalla, pitkillä lenkeillä ja juoksutapahtumissa.

- Aktiivisesti harjoittelevat kilpakuntoilijat ja maratoonarit hyötyvät suorituskykyä ylläpitävistä urheilujuomista, energiageeleistä ja suorituksen jälkeen nautittavista palautusjuomista. Harjoittelun riittävä keventäminen, huolellinen nesteytys ja normaalia hieman suurempi hiilihydraattien nauttiminen riittävät täyttämään energiavarastot ennen H-hetkeä, hän vakuuttaa.

Maratonilla lisäenergian tarve kasvaa, mitä kauemmin sillä viettää aikaa.

-Urheilujuomien ja geelien nauttimista on hyvä harjoitella ennen maratonia. Toiset menevät maratonin vedellä ja geeleillä ja toiset pelkällä urheilujuomalla. Tyylejä ja tapoja on yhtä monta kuin juoksijoitakin.